3000 yrityskauppaa vuodessa – Kuinka moni jää toteutumatta?

Tämän ja muutamia jäljempänä seuraavia faktoja on hyvin tiivistänyt Mandatum Life Life Magazine -julkaisun artikkelissa Yrittäjän onnistunut exit. Hintapyynnön järkevän tason selvittäminen vaatii oman yrityksen tarkastelemista ulkopuolelta; miltä yrityksesi näyttäisi, jos se olisikin jonkun toisen? Mitä silloin arvostaisit, huomaisit ja odottaisit?

Tarvittaessa arvon ja hintahaarukan selvittämisessä kannattaa käyttää apuna asiantuntijoita. Kun hintapyyntö on jo myyjällä itsellään realistinen, ostotarjoukset eivät pudota kovaa ja korkealta pilvilinnoista ja osapuolten odotukset kohtaavat todennäköisemmin.

Suomalaisista yrittäjistä noin 40 prosenttia on yli 55-vuotiaita

Yrityksen myynnin suunnittelu ja siihen henkinen valmistautuminen kannattaa aloittaa jo silloin, kun yritystä jaksetaan oikeasti johtaa ja kehittää ja kun yrittäjä on vielä niin sanotusti elämänsä kunnossa. Ajatusleikki myynnistä on oikeastaan hyvä aloittaa silloin, kun yrityksestä luopuminen tuntuu vielä hieman etäiseltä tulevaisuuden asialta ja työintoa vielä riittää. Tällöin myyjä voi parhaiten itse vaikuttaa myyntiajankohtaan (ja hintaan!) ja myydä juuri oikealla hetkellä, ilman kiirettä tai pakkoa.

Tapoja myydä ja ostaa yritys on rajattomasti – sinullekin löytyy varmasti sopiva!

Yritys voi vaihtaa omistajaa kovin monella eri tavalla. Toiseksi ostaja ja myyjät voivat sopia kaupan yhteydessä mieltä askarruttavista asioista seikoista lähes miten itse vain haluavat ja näkevät parhaaksi. Esimerkiksi yrittäjyydestä voi luopua, vaikka itse työntekoa ei lopettaisikaan. Tai kauppa voi olla vaikkapa monivaiheinen.

Mielessäsi voi pyöriä kysymyksiä toimitilan tai työntekijöiden kohtalosta. Tai saatat pohtia verotusta tai tuloja kaupan jälkeen.

Näissä kaikissa kysymyksissä on tarjolla pohdinta- ja päätöksentekoapua. Aina kannattaa kysyä – vaikka sitten omasta mielestä vähän etuajassa!

Ota yhteyttä